Uitvaartdienst Henk Peters te Huissen - Reisverslag uit Huissen, Nederland van Co Hartman Mieke van Rietschoten - WaarBenJij.nu Uitvaartdienst Henk Peters te Huissen - Reisverslag uit Huissen, Nederland van Co Hartman Mieke van Rietschoten - WaarBenJij.nu

Uitvaartdienst Henk Peters te Huissen

Door: Co Hartman

Blijf op de hoogte en volg Co Hartman

07 Oktober 2017 | Nederland, Huissen

Op 29 september kregen de leden van COV Gelderland het bericht via onze secretaris Ben Sünnen dat onze Henk Peters was overleden. Dat bericht kwam echt als een dreun binnen. Ik miste hem al een tijdje op bijeenkomsten en evenementen waar hij altijd aanwezig was en dan weet je wel dat het niet goed gaat. De man die altijd een grappen grollen maakte en wiens gezicht altijd in de lachstand stond is niet meer. Iedereen kent hem als de man die met de fooienpot rondging en pas doorliep als je wat in de bus had gedaan. Wat zullen wij hem missen. Dat was ook de reden waarom ik aanwezig wilde zijn bij zijn uitvaartdienst in Huissen of Hussen zoals ze daar zeggen. Zo'n mooie uitvaart als deze heb ik nog nooit meegemaakt.
Met 20 oud-commando's hebben wij de rouwauto en hun gevolg lopend begeleid van de rotonde naar de plek waar de uitvaart zou worden gehouden in zalencentrum De Buitenpoort aan Helmichstraat te Huissen. Wij liepen met 8 man naast de rouwauto die opeens wat harder ging rijden. Ik denk dat Henk tegen de chauffeusse "speedmars" heeft gezegd. Het ging hem vast te langzaam. Aangekomen ter plekke, terwijl al het wegverkeer rustig bleef staan wachten, werd de Henk op de rijdende baar gelegd en door 6 commando's naar de zaal gereden waar de dienst zou worden gehouden. Henk op het podium en aan linkerkant de bar. Het kon niet mooier. Met 5 commando's hebben wij de dodenwacht gehouden tijdens de ceremonie. Het was een gemoedelijke en onconventiele dienst. Uiteraard was er verdriet, maar er was ook plaats voor een een lach. Er zijn toespraken gehouden door de (schoon)zoon van Henk en Dini. De toespraak was vol anecdotes van Henk zijn leven en werd met een lach en een traan ten gehore gebracht. Het was helemaal Henk wat eruit sprak. Een oomzegster had ook een pracht verhaal over haar "lieve oom", zoals zij hem noemde. De oude werkgever van Henk vertelde in zijn verhaal dat Henk altijd zei dat hij de hoogste op de bouw was, want hij was kraanmachinist. Ook zijn vriend Henk Scholten werd diverse malen genoemd, waaruit bleek dat het echte vrienden waren, die alles voor elkaar over hadden en half Europa doorreden om spullen voor hun hobby, oude auto renoveren, te bemachtigen. Als laatste werd door de voorzitter Jacob Klaver van de commandovereniging Gelderland het woord gevoerd. Hieruit bleek dat Henk uit het juiste hout was gesneden, want Henk heeft met verve de commando-opleiding met goed gevolg afgemaakt en mocht zich de trotse drager noemen van de Groene Baret. Na deze toespraak heeft Jacob aan de kleinzoon de door Henk gedragen groene baret overhandigd, die verklaarde dat hij goed voor de baret van zijn Opa zou zorgen.
Tijdens de dienst liepen de bezoekers gewoon binnen zochten een plekje en luisterden naar wat er werd gezegd. Ook de soort muziek die ten gehore werd gebracht had ik nog nooit op een uitvaartdienst gehoord. Gezellige muziek waardoor je haast in de verleiding kwam om mee te zingen of een dansje te wagen. Na de ceremonie heeft de dodenwacht de eregroet gebracht is Henk naar buiten gebracht, waar de commando's tijdens zijn gang naar de rouwauto het beroemde "Kamplied" hebben gezonden als eerbetoon aan Henk. Alle gasten waren naar buiten gegaan om Henk gedag te zwaaien. De commando's hebben de rouwauto een paar honderd meter lopend begeleid en daar de eregroet gebracht waarna de rouwauto Henk naar het crematorium bracht. De familie en de gasten zijn allen weer naar de zaal gegaan waar wij met elkaar een toast op Henk hebben uitgebracht.
Een bijzondere en mooie uitvaartdienst in de trant zoals Henk heeft geleefd.