Weekend Terschelling - Reisverslag uit Apeldoorn, Nederland van Co Hartman Mieke van Rietschoten - WaarBenJij.nu Weekend Terschelling - Reisverslag uit Apeldoorn, Nederland van Co Hartman Mieke van Rietschoten - WaarBenJij.nu

Weekend Terschelling

Door: Co Hartman

Blijf op de hoogte en volg Co Hartman

28 December 2017 | Nederland, Apeldoorn

Weekendje Terschelling
Op zondag 24-12-2017 zijn wij meegegaan met het gezin De Boer voor een paar dagen Terschelling. Het was nu goed weer om te rijden. Het weekend daarvoor hadden wij de eerste sneeuw. Op het balkon zeker 15 cm. Gelukkig aan het eind van de week weer verdwenen.
Onze auto's hebben wij bij een parkeerstalling vlak bij de boot geparkeerd. 's Middag met de boot van 15.00 uur vanuit Harlingen richting Terschelling. De boot vertrok precies op tijd. Het was een mooie tocht van een kleine 2 uur. Er stond een aardig windje en af en toe merkte je dat je op een boot zat. Als hij wat dwars op de wind kwam was dat wel leuk. Ik ben nog even op het bovendek wezen kijken bij het vertek uit de haven. Daar had de wind natuurlijk vrij spel, maar het was wel heel erg leuk. Als je ziet hoe mooi zo'n schip rond wordt gedraaid tegenwoordig met die boegschroeven, dat is fantastisch. Op de vierkante meter bij wijze van spreken. Was in mijn tijd wel wat anders. Toen kwam er van alles aan te pas om dit te doen. Er was maar 1 schroef en deze boot heeft er maar liefst 4. Boegschroeven 2 en achter ook 2. De kruissnelheid is 14 mijl en dat is ruim 25 km . Hemelsbreed is het 15 km naar Terschelling, maar je moet op de Waddenzee door geulen varen en dat is een aardige slinger die hij maakt voor de haven van West-Terschelling wordt ingevaren. Het was echt Hollands weer. Soms wat regen, dan even droog en dat alles opgefleurd met een stevige wind. Vanaf de veerboot is het 1.5 km lopen naar de hostel Stayoké. Wij hadden de wind mee en Mieke zat in haar taxi. Nadat wij waren ingecheckt konden wij gelijk door naar de eetzaal voor de warme maaltijd. Het was Surinaams eten wat wij kregen. Ik was er niet van onder de indruk, maar het vult de maag moet je maar denken. De volgende dag hadden wij een strandsafari na het ontbijt. Dat was wel leuk. Het was laag water en dat houdt in dat je dan wat over het drooggelegen wad kunt rijden. Wij waren met drie landrovers. Onderweg kwamen wij zeehonden met jongen tegen. Op het oude schietterrein konden wij er even uit om de benen te strekken. Er ligt hier nog oude afgeschoten munitie. Een stukje gelopen, wind mee en dan het duin op en ben je bij de Noordzee. Terug werd je gezandstraald. Na een uurtje weer terug op de basis. 's Middag een wandeling gemaakt naar het dorp. Mieke heeft eerst een stukje gelopen en daarna in de rolstoel. Alles was gesloten met uitzondering van de restaurants. Daar hebben wij dan ook maar gebruik van gemaakt. 's Avonds zou er een Kerstdiner zijn en wij werden verzocht om rond de klok van 18.00 uur aan tafel te zitten. Wij zijn gehoorzame mensen en hebben dat gedaan. Een tafel aan het raam. De kok had zijn best gedaan en met een glaasje wijn erbij was het prima eten. Daarna hebben wij ons vermaakt in de bar. Er werd heel wat afgepraat en dan merk je dat er diverse meningen zijn over zaken die wij allemaal kennen, maar ja dat is de verscheidenheid van de mens en wij blijven er even goede familie onder. Ik heb voor het eerst van mijn leven snoeker gespeeld met als partner Eric en wij wonnen het potje ook nog. Daar moest op gedronken worden. De volgende dag moesten wij om 10.00 uur de kamers leeg hebben. Mieke en ik gingen om 8.00 uur uit bed. Douchen, aankleden en dan ontbijten. Nu werd het tijd om de koffers in te pakken. Het tijdstip van 10.00 uur werd niet helemaal gehaald door iedereen, maar om 11.00 uur was alles achter de rug en was het ontbijt ook door iedereen genuttigd. Dan op naar de haven, want het is de bedoeling dat wij met de veerboot van 12.30 weer naar het vasteland gaan. Yolande en Verena zijn met de bus gegaan en konden gelijk wat bagage meenemen en de rest is gaan lopen. Dat was tegen de wind in en dat kon je goed merken. Mieke in haar taxi en ik als chauffeur. Ruim op tijd waren wij er en konden, na het tonen van de retourtickets, vast aansluiten bij de rij van passagiers. Ook nu ging alles weer vlot. Er waren speciale plekjes voor rolstoelen en die hebben wij dan ook gebruikt. 2 tafels was genoeg om met de hele familie bij elkaar te zitten. Op tijd aan en op naar de plek waar de auto's hadden ondergebracht. Die waren door de stallinghouder al klaar gezet en wij konden na betaling zo vertrekken. Yolande liet ons weten dat wij naar Mc Donald gingen en dat was best even lekker. Een drankje en een kipburger en Mieke en ik konden er weer een tijdje tegen. Dan weg naar huis en wij waren mooi op tijd thuis. Koffer uitgepakt en het meeste kon direct de wasmand in. Een kopje koffie gemaakt en de bank opgezocht. Goed weer thuis te zijn en wij kunnen terugzien op een leuk weekend met elkaar.

• 03 Januari 2018 - 18:28

Janny:

Fijn te lezen dat jullie het goed/ gezellig hadden met elkaar en heerlijk door- gewaaid zijn e gezonde zeelucht ingeademd hebben. Ideaal utistapje dus!

groetjes van ons.