Nieuwjaarsreceptie te Schaarsbergen op 14-01-2018 - Reisverslag uit Apeldoorn, Nederland van Co Hartman Mieke van Rietschoten - WaarBenJij.nu Nieuwjaarsreceptie te Schaarsbergen op 14-01-2018 - Reisverslag uit Apeldoorn, Nederland van Co Hartman Mieke van Rietschoten - WaarBenJij.nu

Nieuwjaarsreceptie te Schaarsbergen op 14-01-2018

Door: Co Hartman

Blijf op de hoogte en volg Co Hartman

06 Februari 2018 | Nederland, Apeldoorn

Wil je het geheel met wat grotere letters en foto's hebben druk dan op de grote A aan de rechterzijde boven het verhaal

Het is zondag 14-1-2018 en vandaag gaan wij naar de Nieuwjaarsreceptie van de Commandovereniging Gelderland. Klaar en Nellie Munnik komen vanaf de Lemmer en zijn mooi op tijd bij ons in de Kervelstraat te Apeldoorn. Tijd voor een kopje koffie met niets erbij. Ik had het zo druk dat ik daar helemaal niet aan heb gedacht. Volgende keer beter. Even na 13.00 uur zijn wij bij Home Base De Landing aan de Deelerweg te Schaarsbergen en ik zei al tegen Klaar&Nellie, dat wij zeker niet de eersten zouden zijn en dat klopte ook. Er waren al diverse groene baretten met aanhang binnen. Daar stond de koffie met cake klaar, dus wij kwamen toch nog aan onze trekken. Chris was al bezig om er een commandohut van te maken, zodat iedereen kon zien dat hij op het goede adres was. Aangezien er weinig wind was en de Veteranenvlag slap in de mast hing, hebben wij de vlag van ons Korps maar niet opgehangen, want niemand kon dat zien. Tegen 14.00 uur was het al aardig vol. Na nog en stief kwartiertje begon onze voorzitter Jacob Klaver aan zijn toespraak. Was doorspekt met wat grappige humor hier en daar en ook wat wetenswaardigheden. Jacob heeft een talent voor toespraken en dat komt goed uit, want dan luistert iedereen goed. Hierna vertelde Theo wat er al zo voor dit jaar op het programma staat en dat is weer heel wat. Nu maar hopen dat veel leden mee doen aan van alles en nog wat. Met ruim 140 leden zou 50% opkomst heel mooi zijn bij een herdenking of evenement. Via de website kan iedereen zich opgeven bij onze secretaris. Maak er gebruik van.
Co&Mieke hadden bij hun laatste bezoek aan Zuid-Afrika weer een paar flessen COMMANDO brandy meegenomen voor de vereniging. Die gingen vlot van de hand. Er zijn er weer een paar besteld die richting op. Hierna werd er weer heel wat gepraat bij een lekker drankje dat, met de munten die Bart verkoopt, kan worden besteld aan de bar. Bart had het druk zag ik en dat is een goed teken voor de penningmeester. Ondertussen werden er door het personeel koude en warme hapjes rondgedeeld. Daar werd heerlijk van gesmuld. David had het goed voor elkaar gemaakt wat dat betreft. Het "all you can eat" wat ik verleden jaar had afgesproken met David ging niet door. Hij heeft het zelfde euvel als ik: schrijf je het niet meteen op, dat vergeet je het. Maar voor volgend jaar is het nu al afgesproken, dat kunt u alvast in uw agenda van 2019 zetten.
Er waren geen commando's die gehuldigd moesten worden, dat was al tijdens het Jubileumfeest gebeurd. Wel heeft Gert Bos, hoofdredacteur Groene Baret, vertelt wat het Korps voor dit jaar op rol heeft staan en dat is heel wat. Ook wat betreft de spullen die men gebruikt bij uitzendingen kon wat worden verteld. Dat houdt in dat de Commandostichting ook veel werk voor zijn rekening neemt waardoor het Korps wat wordt ontlast. Tevens kreeg Tonny Schäffer te horen dat de 2e commando, die had geholpen bij het bergen van slachtoffers bij de treinramp te Harmelen in 1963, was gevonden. Er kan nu een verhaal hiervan in de Groene Baret worden geplaatst. Mooi dat deze 2 mannen alsnog de eer krijgen die ze toekomt en wie weet misschien wel meer.
Zo rond een uur of half vijf begint de zaal leger te worden en gaan de leden op huis aan. Het zit er weer op. De zaal wordt weer ontdaan van de spullen die wij hebben opgehangen. Met nog 6 anderen gaan wij heerlijk genieten van een maaltijd bij een sponsor van ons, namelijk Bleu Lotus in Velp. Daar hebben wij erg van genoten. Hierna wordt iedereen goed dag gezegd en gaan wij vieren op Apeldoorn aan. Het einde van een heel mooie dag.

• 17 Februari 2018 - 12:29

Ben Willemsen:

Hallo Co mooi verslag maar waarom plaats je dat niet op onze site onder
    het knopje actueel? Daar staat nog steeds de aankondiging van de receptie.
    Groeten Ben