Dodenherdenking Arnhem 2018 - Reisverslag uit Loenen, Nederland van Co Hartman Mieke van Rietschoten - WaarBenJij.nu Dodenherdenking Arnhem 2018 - Reisverslag uit Loenen, Nederland van Co Hartman Mieke van Rietschoten - WaarBenJij.nu

Dodenherdenking Arnhem 2018

Door: Jan Tukker

Blijf op de hoogte en volg Co Hartman

04 Mei 2018 | Nederland, Loenen

Samen met Wijnie en Mieke waren wij, 7 leden van de COV-Gelderland, ruim op tijd in het stadhuis van Arnhem aanwezig. Na de koffie gingen de vele aanwezigen in een lange stoet naar het monument voor de gevallenen ‘Mens tegen Macht’. Dit monument is dit jaar verplaatst vanaf het Jonas Daniël Meyerplaats naar het Audrey Hepburnplein, waardoor de stille omgang een stuk langer duurde dan vorige jaren. Na het opstellen rond het monument werd het pas goed duidelijk hoeveel mensen zich betrokken voelen bij herdenking van de doden die voor onze vrijheid gevallen zijn.
Na de 2 minuten stilte en het spelen van het Wilhelmus door het Arnhems Fanfare Orkest werden er nog enkele gedichten voorgedragen. Hierna begon de kranslegging (trouwens weer keurig verzorgd door Scouting Arnhem Band), waarvoor ca. 25 organisaties zich hadden aangemeld. Voor onze vereniging nam Co Hartman de honneurs waar. Door het grote aantal kransen en doordat de afstand voor de kransleggers bijna 3 keer zo ver was als op de vorige locatie van het monument, duurde dit programmaonderdeel ongeveer een half uur langer, zodat onze kuitspieren het weer zwaar te verduren hadden.
Na afloop van de kranslegging zijn we nog even bij Dudok binnen gelopen en hebben daar nog een drankje genuttigd, waarna iedereen weer naar huis ging.
Ook hier in Arnhem is het aantal oud-commando’s niet al te groot en al jaren ongeveer hetzelfde. Het zou fijn zijn als volgend jaar meer mensen hier aan zouden willen deelnemen.