Bevrijdingsdefilé 5 mei 2018 - Reisverslag uit Wageningen, Nederland van Co Hartman Mieke van Rietschoten - WaarBenJij.nu Bevrijdingsdefilé 5 mei 2018 - Reisverslag uit Wageningen, Nederland van Co Hartman Mieke van Rietschoten - WaarBenJij.nu

Bevrijdingsdefilé 5 mei 2018

Door: Jan Tukker

Blijf op de hoogte en volg Co Hartman

05 Mei 2018 | Nederland, Wageningen

Vanaf dit jaar wordt het Foulkes Festival op een andere locatie gehouden, nl. op het terrein van Belmonte Arboretum, een botanische tuin van bijna 11 ha. met een bijzondere collectie bomen en struiken. Het is een schitterende locatie met de vele kleurige rododendrons en oude bomen. Langs de zuidgrens van het terrein heb je een mooi uitzicht vanaf de Wageningse Berg over de Neder-Rijn.
Voor veel deelnemers en bezoekers was het wel een behoorlijk zoekplaatje. Vorige jaren, op het terrein van de Dreijen, was alles door het open terrein zeer overzichtelijk. Nu stonden overal boom- en struikgroepen tussen de verschillende locaties en liep je al gauw verloren.
Net zoals vorige jaren waren er activiteiten van re-enactment-groepen, optredens van muziekkorpsen en diverse stands van allerlei legeronderdelen, waaronder die van onze COV met daarnaast de toko van Sander de Vries. Schuin tegenover onze stand was een overkapping waar een aantal muziekbands optraden. Onze penningmeester, Jan Urselmann, had hiernaast een tafeltje bemachtigd, waarop hij zijn administratie bij kon houden voor de afgifte van de drank- en lunchbonnen.
Toen ik even over negenen aankwam waren Ben Sünnen en Sander de Vries al de stands aan het inrichten. Na een kop koffie genuttigd te hebben ben ik eerst eens het hele terrein gaan verkennen. Daar had ik later op de dag veel profijt van, aangezien ik veel oud-commando’s tegenkwam die al een tijd aan het zoeken waren naar de stand van onze COV en die ik daardoor enigszins de weg kon wijzen.
Vanaf ca. twaalf uur konden we onze lunchpakketten afhalen bij de uitgiftestand vlak bij de hoofdingang van het terrein. Hier vlakbij waren er ook genoeg toiletvoorzieningen gecreëerd. Ook was er een kraan voor drinkwater, wat met de hoge temperatuur erg welkom was.
Rond half drie verplaatsten we ons richting de Generaal Foulkesweg om op te stellen voor het defilé. Ook konden de oud-commando’s die wat slechter ter been waren hier opstappen op de historische voertuigen om op die wijze het defilé mee te maken. We waren dit keer ingedeeld in Cluster 2, waardoor we redelijk vooraan liepen en daardoor ook veel beter door konden lopen dan in voorgaande jaren. Onder leiding van Sander de Vries en zonder storende muziek konden we goed de pas er in houden. Het blijft wel altijd moeilijk om tussen al de enthousiaste toeschouwers (zo’n 120.000 mensen) de bevelen op tijd te horen en dan gaat het uiteraard wel eens een keertje mis, maar in het algemeen hebben wij een goede indruk gemaakt op het publiek.
De route ging vanaf de Generaal Foulkesweg, via het 5 Mei Plein, Stationsstraat, Stadsbrink, Ritzema Bosweg en de Diedenweg weer terug naar het arboretum. Rond kwart over vier waren we weer terug. Hoewel de drinkwatervoorziening onderweg goed was, was het toch wel lekker om hierna de dorstige kelen te smeren. Vanaf dat moment ging langzamerhand iedereen weer terug naar huis na een heel mooie dag.