Mini Golf in Hoch Elten - Reisverslag uit Hoch Elten, Duitsland van Co Hartman Mieke van Rietschoten - WaarBenJij.nu Mini Golf in Hoch Elten - Reisverslag uit Hoch Elten, Duitsland van Co Hartman Mieke van Rietschoten - WaarBenJij.nu

Mini Golf in Hoch Elten

Door: Co Hartman

Blijf op de hoogte en volg Co Hartman

23 Juni 2018 | Duitsland, Hoch Elten

Vandaag (23-6-2018) is het dan weer zover. Wij gaan met elkaar naar Hoch Elten waar het jaarlijks terugkerende evenement "Mini Golf" wordt gehouden. Dit evenement is er een jaartje (2015) uitgeweest, maar op verzoek van vele leden van COV Gelderland is het weer in de lijst van evementen opgenomen.
Mieke en ik gaan vandaag ook meedoen en wij komen om 12.45 uur op parkeerplaats aan. Wij zijn niet de eersten, want ik zie al groene baretten aan de tafeltjes zitten op het terras. Zo tegen 13.00 uur zie ik steeds meer auto's de parkeerplaats oprijden. Er is ook een strook waar campers gratis mogen staan en zelfs blijven overnachten. Ook daar wordt gebruik van gemaakt. Iedereen heeft een plekje opgezocht op het terras en er wordt alweer heel wat afgepraat. Ondertussen wordt er koffie geserveerd met een heerlijk fris appelgebakje. Ik zie dat dit er goed ingaat bij iedereen. In verband met afwezigheid van de voorzitter mag ik alle aanwezigen hartelijk welkom heten. Hierna neemt Theo Ragas het over als de man van de evementen en vertelt wat er van de golfers wordt verwacht. Na deze inleiding kan het spel beginnen. Volgens de telling van onze penningmeester Jan Urselmann zijn er 33 personen aanwezig. Een behoorlijk aantal en daarvan gaan er 28 proberen om een zo'n hoog mogelijke score te krijgen bij het golfen. De andere 5 zijn supporters die de spelers gaan aanmoedigen. Er worden 5 ploegjes geformeerd, 4 van 6 en 1 van 4 personen. Om 14.00 uur gaan wij van start. Onze groep is niet de enige op deze golfbaan. Er moet dus rekening worden gehouden met de andere spelers en dat gaat iedereen goed af. Je gaat gewoon met je ploeg spelen waar een plek vrij is. Ondertussen zijn ook Toon en Wil Lap geariveerd en die sluiten zich aan bij de supporters. Er wordt fanatiek gespeeld en dat hoor je ook aan de geluiden. Er wordt soms gejuicht en ook hoor je hier daar ach en wee als er wat verkeerd gaat. Zo halfweg de baan nemen wij een kwartiertje pauze met een lekker koud drankje. Aangezien het weer goed meewerkt (25 graden) gaat dat koude drankje er goed in. Het bekende engeltje op je tong is goed voelbaar. Na een kleine 2 uur spelen zijn alle ploegen gereed en kunnen de attributen worden ingeleverd. Theo en Jan U zijn druk aan het tellen om te zorgen dat de prijsjes bij de juiste spelers terecht komen en dat gebeurt ook. De eerste prijs bij de mannen is Joop Reimerink, die 45 punten had gescoord. Als tweede Jan Urselmann met 50 punten. Bij de vrouwen is het Ria Brugman met 49 punten en als tweede Monique Oude Wolberink met 54 punten. Uiteraard is er ook een poedelprijs en die is voor Toos Dinnissen. Iedereen was tevreden met zijn prijs en daar gaat het toch om. Na afloop wordt er ook een drankje aangeboden, zodat het water inside iedereen ook weer wat wordt aangevuld.
Daarna gaat iedereen op zoek naar de plek waar wij met elkaar de warme hap gaan nuttigen. Dat is restaurant Wanders in het centrum en die plek is makkelijk te vinden. Wij worden ‘hartelijk welkom” geheten staat er op een bord in de gang. Voor ons is een aparte ruimte gereserveerd waar wij met de hele club kunnen zitten. Er klinkt aardig wat geroezemoes als de eigenaar van het restaurant vraagt of hij wat mag vertellen. Wij krijgen een kort verhaal te horen over de plaats waar wij nu zitten en over het ontstaan van het restaurant. De heer Wanders spreekt heel goed Nederlands en het blijkt dat dit vroeger hier werd gesproken, alvoor de oorlog van 1940-1945. Dat zal wel wat anders hebben geklonken dan nu, want de nederlandse taal heeft natuurlijk ook een ontwikkeling doorgemaakt. De grens van de Nederlanden lag in de jaren na 1600 hier bij Elten. Er zijn heel wat gevechten hierbij deze plek geweest en uiteindelijk is het Duits gebied geworden. Na de periode 40-45 is het ook een poosje Nederlands gebied geweest. Dat was maar kort en uiteindelijk is het weer terug gegeven aan Duitsland. Daar hebben de boterboeren veel geld mee verdiend. Ze hebben vrachtauto's vol roomboter en koffie in Elten neergezet vlak voordat de grens werd verlegd en konden toen zonder inklaren van de goederen de lading hier met veel winst verkopen. Je ziet de Nederlanders worden niet voor niets de Joden van Europa genoemd. Even een stukje geschiedenis voor degenen onder ons die daarvan houden: De Bondrepubliek Duitsland heeft langdurige onderhandelingen met de Nederlandse staat, die op 8 april 1960 te Den Haag werden afgesloten met een overeenkomst, waarin de Bondsrepubliek aangaf 280 miljoen Duitse mark uit te keren voor teruggave van de drostambten Elten en Tudderen en de Duitse bebouwing aangrenzend aan Dinxperlo(Suderwick); de Wiedergutmachung. Op grond van het gesloten grensverdrag werden de gebieden op 1 augustus 1963 weer overgedragen aan de Duitse autoriteiten. Enkele handige ondernemers maakten hiervan slim gebruik door in Elten vrachtwagens vol boter en koffie neer te zetten die de volgende dag (na de Eltener Butternacht) dus belastingvrij in Duitsland stonden. Daarnaast vonden verschillende grenscorrecties plaats. De grootste wijziging was een klein gebied, de Duivelsberg, dat in Nederlands bezit bleef. Een wegverbinding door Duits gebied, tussen Brunssum en Roermond, de N274, bleef nog tot 1 januari 2002 onder Nederlands beheer. Deze weg zorgde voor een goede verbinding met de Oostelijke Mijnstreek. Alle kruisingen met Duitse wegen waren ongelijkvloers aangelegd, hadden geen afslag en stoppen was niet toegestaan. Na 2002 kreeg de weg het nummer L410, werd het beheer overgedragen aan Duitsland en de kruisingen gelijkvloers gemaakt en aangesloten op het Duitse wegennet. Opmerkelijk is dat op zondag vrachtauto's gebruik mogen maken van de weg, in tegenstelling tot andere Duitse wegen. (Wikepedia)
Als er wat te halen valt waren wij Hollanders er als de kippen bij. Na dit verhaal werd het diner opgediend. Soep vooraf en daarna een prima hoofdgerecht. Het was opeens heel rustig in de zaal en dat is een goed teken. De meesten sloten af met een kopje koffie of iets wat daar op lijkt. En daarna was het gedag zeggen tegen iedereen, nadat eerst Theo was bedankt voor de goede organisatie van deze middag en op naar huis. Het was een leuke en gezellige bijeenkomst van en voor de leden van de Commandovereniging Gelderland en zeker voor herhaling vatbaar.