Zuid-Afrika week 2 - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Co Hartman Mieke van Rietschoten - WaarBenJij.nu Zuid-Afrika week 2 - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Co Hartman Mieke van Rietschoten - WaarBenJij.nu

Zuid-Afrika week 2

Door: Co Hartman

Blijf op de hoogte en volg Co Hartman

09 November 2017 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Het weer is vandaag, maandag 6-11-2017, zoals het moet zijn, warm. Kan vandaag 30 graden worden, maar het is droge warmte en dat voelt anders aan. Wij willen vandaag richting Pretoria gaan voor 2 dingen. Eerst naar het Voortrekkersmonument nog wat glaasjes met de big 5 erop inslaan, als zij die nog hebben en kijken naar de bloeiende Jacarandabomen. Daar staat Pretoria om bekend. Mieke in de rolstoel en ik er achter op weg naar het winkelcentrum, want daar staat de auto van Sonja, die wij mogen gebruiken. Ze zijn het centrum aan het renoveren en het is er een stofboel. Auto opgezocht, maar op de weg er naar toe had Mieke het heel benauwd. In de auto ook nog, dus ik heb besloten dat wij dit uitje even uitstellen en heb Mieke naar huis gebracht, zij is mij te kostbaar om te zeggen: " het gaat onderweg wel over". Ik heb de auto weer netjes geparkeerd, sleutels afgegeven en ben huiswaarts gegaan. Mieke vertelde dat het een stuk beter ging. We gaan nu een andere dag. Verder niet veel gedaan. Ik had nog 2 kaarten gekocht voor verjaardagen die ik wist en die maar geschreven en mijn wijnvoorraad aangevuld. Verder de dag in ledigheid met plezier doorgebracht. Puzzelen, praten en lezen.
Dinsdag, 7-11-2017, een rustige dag gehouden. Met Mieke naar het winkelcentrum gewandeld en daar een krantje gekocht en geluncht bij M&B. Wat drank ed ingeslagen, 3 liter Adelpracht Late Harverst in een containertje voor 110 rand, dat is euro 6,70. Dit drankje kost in Nederland 6,95 per fles. Tel uit je winst. Gaan wij heerlijk van genieten onderweg naar de Kaap. Daarna zijn wij rustig op huis aangegaan. Jan is vandaag naar de kliniek voor zijn dialise. Is dan altijd wel wat moe. Hij ligt dan 4 uur aan het apparaat. ’s Avonds na het Nederlandse nieuws het bed opgezocht. Dat nieuws is nu om 21.30 uur. Dat komt wegens de winterijd een uur later dan zomers.
Woensdag, 8-11-2017, zijn Mieke en ik na het onbijt op stap gegaan naar Fourways Crossing’’. Dat is hier vandaan ongeveer 2 km lopen. Mieke in de rolstoel en af en toe lopen als de weg omhoog gaat. Naar beneden mag ze weer gaan zitten. Dat ging prima, maar er zijn geen mooie trottoirs om op te lopen. Maar wij zijn er gekomen en hebben eerst wat drinken gekocht, want daar had wij wel trek in. Nadat de voorraad in het lichaam was aangevuld hebben wij daar wat rond gelopen. Ik was iets van de Garmin vergeten en dacht dat koop ik hier wel. Maar niet gedaan, want het is hier 4x zo duur als in Nederland.
Donderdag, 9-11-2017, naar Pretoria gegaan. Bij het Voortrekkersmonument geweest, maar niet naar binnen gegaan. Dit monument is 40x40x40. Zijn daar al een paar keer geweest. De glaasjes die ik zocht waren er niet meer. Dan maar een ander klein aandenken gekocht. Koffie gedronken met Milkteert erbij. Was heerlijk Yolande. Daarna hebben wij het museum bekeken. Dat was erg interessant. Het is gerenoveerd en de geschiedenis is uitgebreid te lezen bij foto’s en filmpjes. Hetgene wat er in 1980 lag, zoals brieven van Prins Bernard en de oprichting van de Nederlandse Bank van Zuid-Afrika zal nu wel in de archieven liggen, want daar was niets meer over te lezen. Wij hebben daar zeker 1,5 uur rondgewandeld en veel gelezen en bekeken. Daarna Pretoria in, maar de Jacarandabomen hadden niet veel bloemen meer. De bloeitijd is volgens Jan in oktober. Volgende keer beter dus. De steven daarop gewend haar Lonehill. Wij reden via Diepsloot. Ze waren daar bezig om de weg te verbreden. Al het asfalt was reeds weggehaald en dan mag je over het zand rijden. Dan weet je het wel. Het stof is zo erg dat je soms niets ziet. Ik hield dus afstand, maar daar waren sommige chauffeurs het niet mee eens. Reden bekant op je bumper. Altijd haast, dat houdt dus in dat hier veel ongelukken gebeuren. Erg veel en dan moet je ook nog rekening houden met het feit, dat de helft van zwarte bestuurders geen rijbewijs heeft. Het is dus oppassen geblazen bij drukke wegen, want ze halen de gekste fratsen uit. Je wordt links en rechts gepasseerd, vooral de taxibusjes. Wij zijn veilig thuis gekomen en gaan eerst een drankje drinken. Kijken wat wij vandaag weer van Sonja krijgen voorgeschoteld. Het is echt fantastisch wat die meid elke dag weer voor ons klaar maakt, maar ze zegt eerlijk dat ze dat niet altijd doet. Wij genieten er volop van.
Het is vrijdag, 10-11-2017, en opnieuw een mooie dag. Het eten was gisteren inderdaad erg lekker. Schaapnek, heerlijk. Vanmorgen willen wij naar Fourways Mall. Ik ga de auto van Sonja ophalen, dan Mieke en de rolstoel inladen en op naar de plek waar Fourways Mall moet liggen. Als ik bij Sonja in de auto zit goed kijken hoe ze rijdt, maar toch nog niet goed gedaan. Wij komen eerst uit bij het Casino en daar hoeven wij niet te zijn. Ik gooi mijn geld zelf wel over de balk, daar heb ik het casino niet voor nodig. Nogmaals geprobeerd en weer mis, maar dan zie ik de hoge kranen bij Fourways Mall en koers die kant op. Parkeerplekje gevonden en dan op zoek naar de Mall waar de winkels zijn. Je merkt wij komen er altijd wel, maar ja het duurt even. Een mooie jeansbroek en shirt gekocht bij Woolwoorth. Daarna geluncht in de Mall en dan gaan wij weer op huis aan. Ook heb ik wat omgereden en daarom ik stopte bij een rotonde om de Garmin aan te sluiten. Er kwamen direct een man of tien op de auto afgestormt met de vraag of ik werk voor ze had. Dat moest ik dus ontkennen. Arbeidsbureaus kennen ze hier niet. De mensen staan met een karton waar zij hebben opgeschreven wat hun vakgebied is. Zij zijn redelijk laat, dus vandaag zullen ze wel niet meer scoren. Ons huis gevonden en Mieke met rolstoel weer uitgeladen. Naar Sonja gegaan, want die moet Jan ophalen van de kliniek. Ik ben de krant gaan lezen en Mieke is weer in haar puzzelboek gedoken. Beiden hebben een heerlijk koud drankje gedronken, daar knap je van op. Vanavond pizza gegeten, dat is ook wel lekker, maar er waren er 6 en niet van die kleintjes. Sonja houdt ook van pizza als ontbijt, nu ze kan morgen aardig haar gang gaan. Vanmiddag ook nog een donderbui met veel regen gekregen. Vinden ze hier prachtig.
Zaterdagmorgen, 11-11-2017 hebben wij eerst naar Nederlands nieuws gekeken. Niet veel soeps. Iedereen aan de tafel wist precies hoe het moest en de anderen hadden het daardoor bij het verkeerde eind. Ook werd er volop door elkaar gepraat. want iedereen wilde zijn zegje doen. Zonde van de tijd. Wij zijn dus maar naar Lonehill Mall gegaan. Dat is vanuit Jan zijn huis aflopend en dat gaat prima met de rolsoel. Hier de krant gekocht en Voltaren voor Mieke haar knie. Een braadworst met broodje als lunch. Koel drankje erbij en je kunt er weer tegen. Sonja gedag gezegd en die zei dat wij wel mee konden rijden, maar wij hebben gezegd dat wij door het park gingen. Het was heerlijk weer, niet te warm dus goed te doen. Sonja zou wat bier voor mij meenemen. Lekker na zo'n wandeling. Wij zijn door het park teruggegaan. Daar zit een oplopend stuk in en dat heeft Mieke gelopen en dat gaat goed. Vanavond gaan wij bobouti eten. Zal mij benieuwen, want Sonja zegt dat ze het nog nooit heeft gemaakt.
Nu de bobouti was voortreffelijk en met elkaar hebben wij goed ons best gedaan. Er was niet veel meer over. Ik heb zelfs 2x opgeschept en kreeg een dikke duim vam Sonja. “Dit is een pluim voor de kok als iemand voor de 2e maal opschept” zei ze. Het was ook heel goed gedaan van haar.

• 09 November 2017 - 17:18

Yolande:

Jammer dat de glaasjes niet meer bij het Voortrekkersmonument waren, maar wie weet vinden jullie ze ergens anders. Jullie hebben al aardig wat flessen wijn gedronken he. Ik lees elke keer dat de wijnvoorraad weer wordt aangevuld. Geniet ervan!! Gaan jullie ook nog naar Willie en Marlene?

Groetjes,
    Yolande

• 09 November 2017 - 18:50

Nel En Kees:

Helemaal eens met Yolande, jullie genieten van de wijntjes, vooral blijven doen, t is tenslotte vakantie.
    Is het met de pijn in Mieke haar been goed te doen?
    Toen wij met jullie in Pretoria waren was het ook aan de late kant voor de Jacaranda's.
    Hier zitten we s nachts rond het vriespunt, dus lekker genieten van de Afrikaanse zon lijkt ons TOP.
    Verder niets te liegen dus tot de volgende update. Hartelijke groeten.

• 09 November 2017 - 19:08

Ans Niggendijker :

hallo lieve Mensen . een berichtje van uit Apeldoorn
    fijn dat jullie . daar in Afrika op vakantie zijn en hopen dat het naar zin is 1 . in ons Nederland is het wel al kouder aan het worden . Maar het is ook wel gezellig kaarsjes aan en de verwarming iets hoger . fijn met mijn lieve Bouk gaat het best wel goed , en een lekker glaasje verwen ik mijn baasje . wij
    wensen jullie beide heel mooie vakantie toe . doe het rustig aan . dan zullen wij elkaar weer zien gaan . Groeten van Bouke & Ans tot ziens . bij de volgende Commando bij een komst
    Stevige Commando hand en Groet . van BOUKE tot ziens

• 09 November 2017 - 19:11

Co Hartman En Mieke Van Rietschoten:

1 fles per avond is niet zoveel, maar wel lekker. Ik vind het fijn dat mama dit ook lekker vind. Tijdens het eten 2 glaasjes. Willie en Marlene zouden woensdag langs komen, maar zij was er niet toe in staat. Krijgt nu een hele periode radiologie als ik dat goed heb begrepen. Zondag is John jarig en zijn wij allemaal uitgenodigd bij een etentje. Marlene is door de week bij Werner. Hoeft ze niet elke van Hartebeespoort te komen. Met Mieke haar knie gaat het redelijk goed. Wij genieten van het lekkere weer. Zondag was ook Jan en Ria hun trouwdag.
    Tot schrijfs.
    Liefs
    Co&Mieke

• 09 November 2017 - 19:16

Co Hartman En Mieke Van Rietschoten:

Hallo Ans, Wat leuk dat jullie ons ook volgen. Mieke en ik genieten daarvan. Ja de winterperiode kan heel gezellig zijn. Verwen Bouke maar lekker. Was een mooie toespraak van hem bij de herdenking van Jan Willemsen.
    Groetjes van Co&Mieke

• 10 November 2017 - 09:04

Hennie:

hallo genieters,

ik wens jullie nog heel veel fijne dagen. Je hebt lang niks van mij gehoord ....dat ga ik veranderen zodra jullie terug zijn.

Liefs van Hennie

• 10 November 2017 - 16:12

Co Hartman En Mieke Van Rietschoten:

Daar wachten wij dan op Hennie.
    Liefs
    C&M

• 16 November 2017 - 22:52

Dorry En Roel:

Ondanks allerlei beperkingen doen jullie heel wat. Goed om te lezen. Geniet maar van alle momenten waarin dat mogelijk is. Nog heel veel plezier en mooie momenten met elkaar.