Lang weekend in Zwitserland - Reisverslag uit Schaarsbergen, Nederland van Co Hartman Mieke van Rietschoten - WaarBenJij.nu Lang weekend in Zwitserland - Reisverslag uit Schaarsbergen, Nederland van Co Hartman Mieke van Rietschoten - WaarBenJij.nu

Lang weekend in Zwitserland

Door: Co Hartman

Blijf op de hoogte en volg Co Hartman

09 Mei 2016 | Nederland, Schaarsbergen

Wij hebben met Jos en René afgesproken om een paar dagen bij ze te logeren. Dat is een weekend in april geworden. Op woensdag 13 april zijn wij rond een uur tien vertrokken uit Apeldoorn. Wij hebben een kamer geboekt in een hostel te Heidelberg. Daar zijn wij tegen 4 uur 's middags en hebben rustig aan gereden. Nadat wij zijn ingecheckt zijn wij gaan wandelen naar het centrum. Onderweg in een restaurant een heerlijke schnitzel gegeten. De doorgewandeld en daarna de rivier de Neckar opgezocht. Dat is voor mij nostalgie. Hier lag ik als jonge jongen (19 jaar) met een Rijnaak bij de brug met de bogen. Een weekend lang. Moesten wachten op een sleepboot. Kon ik mooi het slot bekijken met het grootste wijnvat ter wereld. Hebben wij nu niet gedaan. Wij hebben heel romantisch langs de rivier gewandeld en daarna ons verblijf weer opgezocht. Vlak naast ons verblijf was een kantine waar wij hebben ontbijten voor een habbekrats. Dan gaan wij beginnen wij aan de rest van de route naar Egliswill. In de middag komen wij aan en René staat ons al op te wachten. Het is altijd een plezier om bij die twee te zijn. Jos is nog niet thuis. Had een bijeenkomst in Mosbach in Duitsland en zou wat later thuis komen. "s Avonds een spelletje gedaan, want daar houden Jos en René van en daarna onder wol. Wij hebben drie heerlijke dagen bij ze gehad. Vrijdag naar een prachtig museum in Zürich, waar het ontstaan van Zwitserland uit de doeken werd gedaan. Ook waren er woonkamers ingericht met van die oude grote kachels, die helemaal betegeld waren. Ik heb ze nog in Oost-Duitsland meegemaakt en daar kon je heerlijk met je rug tegen aanzitten Met elkaar op zaterdag naar een prachtige vlindertuin geweest. Prachtig gekleurde, kleine en grote vlinders waren daar te bewonderen. Jos heeft ze mij tweemaal toegestuurd, maar ze lijken steeds weg te vliegen. Nergens meer te vinden. Op zondag naar de kerk in Zurich en na de kerkdienst heerlijk uit eten geweest en daarna naar de kinderoptocht gekeken (in de regen). De kinderen trokken zich van de regen niets aan, was leuk om te zien. Er waren veel muziekkorpsen aanwezig. Iedereen bleef dan ook staan ondanks de regen. 's Maandags is het voor de volwassenen. Dan lopen de volwassenen en lopen er ook gildes mee met hun vlaggen. Deze optochten geven het einde van de winter aan. In de stoet wordt De Sneeuwman meegevoerd als laatste en die wordt aan het einde van de tocht verbrand en dat houdt in dat het winterseizoen voorbij is. Dat hebben wij niet gezien, want maandag gingen wij weer richting Nederland met een tussenstop in Sauerland. Daar hebben wij overnacht in Hotel Zur Schmitte in Westernbödefeld. Van 23 t/m 27 mei zijn wij daar met 22 personen. Dan wordt het 2e deel van de wandelroute Rothaarsteig gelopen en die gaat van Rhein Weser Turm naar Dillenburg. Een afstand van 75 km en dat wordt in drie dagen gelopen. Met Danny en Bo nog het één en ander doorgesproken, zodat er geen verrassingen ontstaan. De volgende dag nog even langs geweest bij Ramsberg Mijnbouwmuseum. Daar gaan wij met de groep de laatste dag heen. Nadat dat allemaal was afgehandeld richting Apeldoorn, waar wij op tijd waren. Een paar heerlijke dagen gehad.