Herdenking Erebegraafplaats te Loenen - Reisverslag uit Loenen, Nederland van Co Hartman Mieke van Rietschoten - WaarBenJij.nu Herdenking Erebegraafplaats te Loenen - Reisverslag uit Loenen, Nederland van Co Hartman Mieke van Rietschoten - WaarBenJij.nu

Herdenking Erebegraafplaats te Loenen

Door: Co Hartman

Blijf op de hoogte en volg Co Hartman

04 Mei 2018 | Nederland, Loenen

Op 4 mei 2018 is het nationale dodenherdenking in Nederland. Ook de Commandovereniging Gelderland neemt hieraan deel. Wij gaan met een kleine afvaardiging (10 personen) naar de erebegraafplaats te Loenen. 7 leden van de Commandovereniging Gelderland en Coen Ploeger, de voorzitter van Commandovereniging Midden-Nederland. Tevens waren Wijnie van Barneveld en Mieke Hartman aanwezig. Op dit ereveld liggen 2 commando's. De COS heeft ons gevraagd om, indien mogelijk, hieraan deel te nemen namens de COS. Wij verzamelen om 13.00 uur bij de ingang van het ereveld. Het is al aardig druk, dat komt gedeeltelijk ook wel door dat het weer, dat voortreffelijk is. Om kwart over één gaan wij met onze groep aan de rechterzijde van het veld een plekje zoeken. Ik merk wel dat er meer gaan zitten dan de vorige keer, daaraan merk je dat oud-commando's ook echt oud worden en daarom een groot compliment aan degenen die zijn gekomen. De bijeenkomst wordt gehouden op het grote open veld voor de kleine kapel. Om half twee gaat de klok luiden van de kapel ten teken dat de herdenking begint. Degene die alles in goede banen moet leiden verricht de aftrap en laat in zijn toespraak tevens weten dat de herdenking "Ereveld vol leven" is samengevoegd met deze herdenking. De heer Timmermans, 1e vicevoorzitter Europese Commissie houdt een toespraak waaruit vooral naar voren komt "Dat wij niet moeten vergeten". Ook de minister van defensie Bijleveld houdt een korte toespraak. 3 leerlingen van de KSG houden een toespraakje in gedichtvorm. Hierna wordt het Wilhelmus gespeeld en worden de kransen gelegd 20 stuks. Daarna kunnen de aanwezigen een wandeling maken langs de graven waar meer dan 600 personen achter de graven staan bij een persoon van hun eigen leeftijd. Wij gaan met onze groep naar de graven waar de commando's liggen. Co heeft de graftak opgehaald bij de bloemenwagen. Deze keer wordt de graftak gelegd bij het graf van commando Hagelaars. Hij is gesneuveld op 5 oktober 1944 om 4 uur in de morgen bij een gevecht in Nuland langs de spoorlijn. Op 24 februari 1943 is hij onderscheiden met het Kruis van Verdienste wegens de voorbereiding en goede uitvoering van de ontsnapping uit Nederland. In 1982 is hij postuum onderscheiden met het verzetherdenkingskruis. Ko Drijver heeft hier de bloemen gelegd. Wij hebben daarna de eregroet gebracht. Daarna op weg naar het 2e graf van een commando en dat is Van Rosendael. Hij is op 10 maart 1945 gedood door een zg vliegende bom. Co leest de advertentie voor van 20-6-1945 die in De Waarheid heeft gestaan en waarin dit staat vermeld. Verder weet men niet veel van hem. Men denkt dat hij de door Prins Bernard op een geheime missie was gestuurd, maar zekerheid bestaat hier niet over. Hier wordt een krans gelegd door Henk Fockens, oud-indiërganger. De krans is gemaakt door Martien van Barneveld, zoon van één van de eerste Nederlandse Commando's, die in Achnacarry, Schotland is opgeleid tot Commando. Ook hier wordt de eregroet gebracht. Elk jaar wordt er namens de COS een krans gelegd bij één van de graven van de hier liggende commando's. Dit jaar was Hagelaars aan de buurt. Volgend jaar wordt er weer een graftak gelegd bij Van Roselaer.
Na afloop van deze plechtigheden gaat ieders zijn weegs nadat er "tot ziens" is gezegd. Het was goed dat wij hier aanwezig waren en onze mannen die hun leven hebben geofferd voor onze bevrijding te bedanken.

• 13 September 2018 - 18:04

Martien Van Barneveld:

Bedankt voor het verslag Co, wij zijn er volgend jaar weer bij.

Groeten van Wijnie en Martien.