Familiedag Van Rietschoten 2019 - Reisverslag uit Soest, Nederland van Co Hartman Mieke van Rietschoten - WaarBenJij.nu Familiedag Van Rietschoten 2019 - Reisverslag uit Soest, Nederland van Co Hartman Mieke van Rietschoten - WaarBenJij.nu

Familiedag Van Rietschoten 2019

Door: Co Hartman

Blijf op de hoogte en volg Co Hartman

09 Augustus 2019 | Nederland, Soest

Het is vandaag 13 juli 2019, Douwe zijn verjaardag en op deze dag wordt ook de jaarlijkse familiedag van de Van Rietschotens gehouden. Douwe en Marjo organiseren deze familiedag. Wij werden verzocht om naar Soest te komen en te verzamelen bij het Pannenkoekrestaurant De Smickel aan de Lange Brinkweg 26. Dat hebben wij allemaal gedaan. Het regende wat en Petra en Ken kwamen kletsnat aan op de fiets, maar dat mocht de pet niet drukken. Zoals altijd werd er weer druk gezoend en geknuffeld. Ook Douwe en Marjo waren gearriveerd en de meesten van hun kinderen en kleinkinderen. Douwe verzocht ons hem te volgen en als brave en gehoorzame kinderen hebben wij dat allemaal gedaan. Na een kort stukje lopen gingen wij een bedrijf op waar koetsen en paarden stonden. Dat zag er spannend uit, maar eerst gingen wij naar een grote schuur waar wij werden verzocht plaats te nemen. Wij zaten nog maar net toen er koffie met gebak werd geserveerd. Dat hebben wij ons goed laten smaken. Ook de kleintjes deden hun best met frisdrankje erbij. Hierna zagen wij dat er een koets op het terrein stond en er paarden werden aangespannen. 3 stuks zelfs, want wij hadden een lange koets, aangezien wij met een aardig gezelschap waren. Iedereen werd verzocht in te stappen en na een korte tijd werden de paarden in beweging gezet door de vrouwelijke menner en haar hulp. Ondertussen werd ons verteld wat er was te zien door de hoofdkoetsier zeg maar. Wij reden langs het huis van Herman van Veen, dat verscholen lag in het bos. Er werd niet gezongen jammer genoeg. Wij hebben een prachtige tocht door een stukje Soest gemaakt en gingen daarna het bos in. Dat was heel leuk omdat de paden hier en daar natuurlijk niet zo gelijk zijn als de asfaltweg. Je hobbelt een beetje en dan krijg je echt het idee hoe dat vroeger ging toen dit vaak het enige vervoer was in de plaatsen. Het leuke was dat wij met paarden en wagen op plekken mochten komen waar je anders niet kan komen met een voertuig. De helpster moest steeds de slagbomen open en dicht maken. Wij hebben ook een stop gemaakt en werden daar voorzien van een hapje en een drankje. Het was allemaal goed verzorgd door de familie IJlst-van Rietschoten en aanhang. Wij hebben ons lekker laten verwennen. Na een klein half uur zijn wij weer ingestapt en vervolgden wij onze weg. De hoofdkoetsier vertelde ons wederwaardigheden over de plaats Soest en ze wist erg veel moet ik beamen. Wij kwamen ook nog langs het huis van Rien Poortvliet, de meesten van ons wel bekend. Wij gingen richting eindpunt en moesten daarvoor een stukje over de grote weg tussen Amersfoort en Soest en daar liepen de paarden in gestrekte draf. Achter de koets hadden wij in een mum van tijd een hele file, maar na een kort poosje sloeg het geheel rechtsaf en konden de auto's weer doorrijden. De koets stopte voor het pannenkoekrestaurant en dat was het eindpunt van deze rondreis in Soest. Het was echt de moeite waard en ik denk dat iedereen er erg van heeft genoten. Daarna zijn wij het restaurant binnengelopen en plaats genomen aan de gereserveerde tafels. Wij waren met een aardig groot gezelschap, maar dat zijn ze daar wel gewend. Eerst werd ons gevraagd wat wij wilde drinken en dat was vrij snel op de tafel en daarna kwam men opnemen wat voor pannenkoek wij wilden hebben. Ook dat duurde niet zo lang voor iedereen dat had wat hij of zij besteld had. Het werd stil aan tafel en dat is een goed teken, want daaruit bleek dat iedereen zich te goed deed aan de pannenkoek. Maar ja zoals altijd komt er aan alles een eind en dus ook aan deze bijeenkomst van de Van Rietschotens en aanhang. Het was in ieder geval een leuke middag, waar wij allemaal van hebben genoten, dus op naar volgend jaar en Douwe en Marjo van harte bedankt voor deze mooie familiedag.