Dodenherdenking 4 mei 2019 te Arnhem - Reisverslag uit Arnhem, Nederland van Co Hartman Mieke van Rietschoten - WaarBenJij.nu Dodenherdenking 4 mei 2019 te Arnhem - Reisverslag uit Arnhem, Nederland van Co Hartman Mieke van Rietschoten - WaarBenJij.nu

Dodenherdenking 4 mei 2019 te Arnhem

Door: Co Hartman

Blijf op de hoogte en volg Co Hartman

04 Mei 2019 | Nederland, Arnhem

Vandaag zijn er in het hele land herdenkingen van degenen die in het verzet en als militair hun leven hebben gegeven, zodat wij weer in vrijheid konden leven. Het is nu 75 jaar geleden dat er einde kwam aan deze duistere periode in Nederland. Ook het Korps Commandotroepen heeft meegedaan aan het bevrijden van Nederland door de Duitse bezetter. Vanavond zijn wij met een groep van 8 oud-commando's en 1 begunstigd lid in Arnhem om deel te nemen aan deze dodenherdenking. Daarbij staat Arnhem in het vaandel van het KCT. Vandaar dat wij hier aanwezig zijn. Ook Martien en Wijnie van Barneveld, zoon en schoondochter van oud-commando Van Barneveld en trouwe leden van COVGLD, waren aanwezig. Martien is ook een oud-militair en maakte deel uit van onze groep. Verder waren er nog drie partners van oud-commando's aanwezig bij deze herdenking.
Wij staan vlak bij het monument en hebben afgesproken dat wat de bevelen betreft wij ons houden aan de orders van de adjudant van Luchtmobiel die het geheel commandeert. Als de Last Post wordt geblazen staan alle militairen en oud-militairen in de houding en brengen de eregroet. Het is echt doodstil op het plein en daaruit blijkt wel dat er veel respect is voor deze herdenking. De 2 minuten stilte voorbij zijn wordt dit afgesloten door het spelen van het Wilhelmus. Nadat wij allen weer op de plaats rust staan worden de vele kransen gelegd. Er is wel iets verandert in de procedure. Er worden steeds 3 of 4 kransen gelegd. Namens de Commandostichting wordt de krans gelegd door Rik Teunissen. Na afloop van de kranslegging kunnen er bloemen worden gelegd door de aanwezigen toeschouwers en wordt er langs het monument in defilé gelopen. Ook wij nemen deel aan dit defilé. Bij het monument hebben wij de houding aangenomen en de eregroet gebracht. Het was goed om hier aanwezig te zijn. Het is alleen jammer dat er zo weinig oud-commando's aanwezig waren. Gezien het feit dat Arnhem in het vaandel staat zou het mooi zijn als er volgend jaar wat meer leden van COV Gelderland aanwezig zouden zijn. Zet het vast in je agenda voor 2020.
Na afloop zijn wij met elkaar naar "BIJ KOSTER" gegaan. Dat is een klein restaurantje in de Bakkerstraat en is dichtbij het monument. Degene die daar de eigenaresse van is had ons voor de ceremonie uitgenodigd om bij haar koffie met gebak te gebruiken. Zij, Tatjana Koster, is een veteraan en heeft gediend bij Luchtmobiel. Per 1-1-2019 heeft zij de dienst vaarwel gezegd en is in het diepe gestapt wat betreft dit restaurant. Haar partner was ook aanwezig en is nog actief dienend bij Luchtmobiel. Met haar afgesproken dat wij na afloop bij haar zouden langskomen en dat hebben wij gedaan. Wij zijn goed onthaald door haar en weet dat als je hier als oud-militair wat gebruikt je 10% korting krijgt. Doen dus. Wij hebben met elkaar wat gedronken en kregen er een lekker hapje bij. Ook liet zij weten dat zij wel als sponsor wilde adverteren in ons periodiek. Dat is dus een goed bericht. Net zoals de fotograaf die in Loenen aanwezig was, die wil zelfs lid worden van COV GLD. Voor de vereniging hebben wij dus goed gescoord. Onze secretaris en penningmeester kunnen dus aan de slag.
Het wordt zo zachtjes aan tijd om naar huis te gaan. Iedereen zegt elkaar gedag en namens COV Gelderland heb ik iedereen van harte bedankt voor de aanwezigheid. Het was de moeite waard om hier te zijn en onze kleine peloton heeft het goed gedaan.